Aktualności Szkolenia Sekcje AZM Nasz Sprzęt Galeria Kontakt

Szybownicy AZM na zawodach w Lisich Kątach

Pierwszy dzień zawodów  minął na  manewrach. Na odprawie Grid time (1) wyznaczono na  11:30, zadania dnia zostały rozdane  na starcie. Sonda  po pół godzinie rzeźbienia w parterze (2) ląduje  na lotnisku.  Kolejny start – wyczepienie na 100m i… odwołanie konkurencji ze względu na szybko zbliżającą się burzę od południowego zachodu – oczywiście przy grajcarowaniu (3) musiałem zmoknąć.

01.07 Dzień rozpoczął się od "pięknej" burzy. Spacerek przez kałuże na poranną odprawę, na której  meteorolog zapowiada poprawę pogody.  W południe pada informacja o wyłożeniu gridu (4) na godz. 13. Wszystkie klasy dostają krótkie obszarówki (5) z czasem oblotu od 1h15’ do 1h45’.  Po starcie bez rewelacji – nierówne kominy ze średnimi noszeniami poniżej 1m/s, podstawa około 1000m. Widząc że SMP szybko odchodzą na trasę (6), razem z Jurkiem z wysokości 800m  przecinamy start i lecimy na zachód w kierunku pierwszej strefy. Po przekroczeniu Wisły na wysokości 400m w rozlewających się Cu(7) bez większej szansy na wykręcenie się wracamy na lotnisko z grupką kilku innych szybowców. Startujemy ponownie, jednak odejście na trasę po godz. 16 nie wróży niczego dobrego, a  pozostałe Cumulusy szybko zanikają. Tego dnia ponad 30 szybowców lądowało w terenie przygodnym (8). Konkurencja została zaliczona dla SMP(9), natomiast nikt w KZS Klub A i B (10) nie obleciał wyznaczonych zadań.

02.07 Od rana ładna pogoda. Grid wyznaczony na 11:30, konkurencje wyścigowe – dla SMP 255km, dla KZS 182km. Starty lotne otwarte zostały po godzinie 13stej. Słabe noszenia w rejonie lotnisko zostały zrekompensowane dobrymi warunkami nad Borami Tucholskimi. Ze średnią prędkością 86km/h Łukasz jest 6 tego dnia, w KZS klub-A Jurek zajmuje 3 miejsce,  ja -  ostatnie, z urwanym zapisem lotu po 11km wracam bez zasilania lusterka (11) na lotnisko.

03-04.07 Przez następne  dwa dni  nikt nie ruszył szybowców ze stojanek (12)
– z powody złych warunków meteo konkurencje były odwoływane już na porannych odprawach.


 


05.07 Kierownik sportowy zadecydował o wyłożeniu gridu na godzinę 12stą. Sonda zgłosiła  podstawy 750m – niezmiennie powtarzając ten meldunek przez kolejne trzy godziny. Około 15stej dostała polecenie sprawdzenia warunków na wschód od lotniska  – w zgoła  przeciwnym kierunku  do wyłożonych tras ;) . Gdy tylko przez radio padło "podstawy 850m,noszenia do 1.5m/s"  zapadła decyzja o starcie zawodników SMP.  Po wyholowaniu, gdy ponad 50 szybowców krążyło nad lotniskiem  w trzech  kominach na pułapie od 200 do 700 metrów, konkurencja została odwołania.

06.07 Tego dnia przez Polskę przechodziła  linia zbieżności (13) –  oczywiście idealnie przecinając  Grudziądz.  Dostaliśmy w gratisie burzę, deszcz i inne tego typu atrakcje…

07.07 Ostatni dzień zawodów - na odprawie meteo przewiduje krótkie okno po południu (14). Grid time zostaje wyznaczony na godzinę 12stą. Zawodnicy niechętnie ciągną się na start, połowa zrezygnowała z jakichkolwiek manewrów. Szybki rzut oka na zdjęcie satelitarne, telefon z Płocka "że już pada" sprawił, że  rozpocząłem  pakowanie  szybowca na wózek. O godz. 14 konkurencja została odwołana, zamiast zapowiadanego okna – pełne pokrycie.  KZS Klub-A z jedną ważna konkurencją nie zostały rozegrane. Szybowcowe Mistrzostwa Polski czekał jeszcze dzień rezerwowy w niedzielę – na szczęście pogoda dopisała i udało  rozegrać się brakującą konkurencję.
Autor relacja pilot Piotr Zalewski


Spośród reprezentacji AZM na pudle stanął Jerzy Mikołajczyk na JANTARZE STD 2 zajmując III miejsce w KZS Klub-A

 

Jerzy Mikołajczyk – ma 63 lata, lata od  14 lat. Wyszkolony w płockim aeroklubie, licencję zdobył około 10 lat temu. Ma 1 400 godzin nalotu i w powietrzu pokonał 41 000 km – co równa się obwodowi kuli ziemskiej. Zdobył  złotą odznakę szybowcową z 2 diamentami. Od około 10 lat uczestniczy w zawodach szybowcowych  tak w kraju jak i za granicą. Najlepsze wyniki: Żar V.2010, 4 miejsce, Jelenia Góra V.2011, 4 miejsce, Lisie Kąty  - VII.2012, 3 miejsce.

Łukasz Kornacki  – ma 33 lata, wyszkolony w AZM w 1996 roku. W zawodach bierze udział od 2001 roku, a na Mistrzostwach Polski od 2005 roku. Nalot – 1 100 godzin i w powietrzu pokonał 45 000 km.  Największe osiągnięcia:

  • Wicemistrz Polski Juniorów w klasie Klub w 2003 roku
  • Członek kadry Juniorów Polski w 2002 i 2003 roku
  • 1 miejsce w XII Krajowych Zawodach Szybowcowych o Puchar Prezydenta Miasta Ostrowa Wielkopolskiego w 2003 roku
  • 5 miejsce w IX MSM Polski w klasie Club, Stalowa Wola w 2010 roku
  • 5 miejsce w LVI  MSM Polski w klasie Standard, Zielona Góra w 2011 roku

Piotr Zalewski –  ma 27 lat, wyszkolony w AZM w 2005 roku. Lata na zawodach od 2010 roku. Nalot – 280 godzin, 3 100 km.  Największe osiągnięcie to III miejsce w XX KZS Klub-B Ostrów Wlkp

 

SŁOWNICZEK dla osób nie latających:
  1. Grid time – określona przez kierownika sportowego  godzina do której szybowce mają się znaleźć na pasie startów
  2. Rzeźbienie w parterze – wyszukiwanie wznoszeń termicznych na niewielkiej wysokości
  3. Grajcarowanie – kotwiczenie
  4. Grid –  stojące na pasie startów szybowce w oczekiwaniu na start
  5. Obszarówka – rodzaj konkurencji w zawodach szybowcowej, polega na przeleceniu jak najszybciej największej ilości kilometrów w określonych obszarach
  6. Odejść na trasę – przecięcie linii staru
  7. Cu – Cumulus
  8. Teren przygodny – nie lotnisko
  9. SMP – Szybowcowe Mistrzostwa Polski w klasie Klub A – klasa szybowców
  10. KZS Klub A i B – Krajowe Zawody Szybowcowe im. Szczepana Grzeszczyka w klasie Klub A i Klub B – klasa szybowców
  11. Lusterko –  potoczna nazwa urządzenia nawigacji GPS
  12. Stojanka – miejsce postoju szybowca
  13. Linia zbieżności – w tym wypadku to obszaru gdzie spotykają się dwie masy powietrza - zimna z  ciepłą
  14. Krótkie okno na południu –   krótki okres ładnej pogody
Wspierają nas
Zobacz nas na
Polecamy

Wojciech Bógdał
Facebook
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Chcesz porozmawiać na forum?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło