Aktualno軼i Szkolenia Sekcje AZM Nasz Sprz皻 Galeria Kontakt

Szybowcowe Mistrzostwa Polski w klasie Club - relacja ㄆkasza Kornackiego
Drugie zawody w jakich zaplanowa貫m udzia w tym roku to Mistrzostwa Polski w klasie Club.
Jednym z g堯wnych powod闚 tego wyboru by這 to, 瞠 zosta造 one zorganizowane w Lisich K徠ach - bardzo lubi to miejsce, do tego by貫m blisko rodziny i w nielotne dni mog貫m odwiedzi w Gda雟ku 穎n i dzieci. Po przyjechaniu w sobot rano do P這cka zapakowa貫m szybowiec na Krakusa i mimo deszczu ruszy貫m w podr騜. Na szcz窷cie z w霩kiem mia貫m do zrobienia tylko 150km, wi璚 posz這 sprawnie.
Pierwszego dnia pogoda nie zapowiada豉 si rewelacyjnie, ale dostali鄉y kr鏒kie zadania i spotkali鄉y si na gridzie. Z powodu p騧nej pory i braku dostatecznych warunk闚 Jamajka odwo豉 konkurencj zezwalaj帷 na loty treningowe. Od ponad dw鏂h miesi璚y nie siedzia貫m w szybowcu, wi璚 spragniony postanowi貫m si przelecie i przy okazji sprawdzi sprawno嗆 szybowca i przyrz康闚. Gdy si wykr璚i貫m i przebi貫m na p馧noc pod Cumulusy podstawy mia造 ju ponad 2000 metr闚 (na koniec dnia 2500 metr闚). Polata貫m na p馧nocy i wschodzie, odwiedzi貫m I豉w i w sumie zrobi貫m oko這 200km. Pod silny wiatr ledwo uda這 mi si wr鏂i z ostatnich Cumulus闚 do Lisich. Dzie w pe軟i wykorzystany.

Drugiego dnia pogoda by豉 bardzo dobra - silne noszenia i wysokie podstawy. Zdecydowali鄉y z Lesiem, 瞠 spr鏏ujemy polecie w parze, cho oboje mieli鄉y nie do ko鎍a sprawne radia (ale troch si s造szeli鄉y).
Wia bardzo silny wiatr (40 km/h), wi璚 zanim wykr璚i貫m podstaw na 2600 metrach zwia這 mnie 20km od lotniska.
Pogoda mia豉 by dobra, wi璚 nie spieszyli鄉y si z odej軼iem, do zrobienia mieli鄉y pr璠ko軼i闚k 250km. Dzi瘯i odczekaniu mogli鄉y lecie sami i nie przeszkadza造 nam inne szybowce. Pierwszy bok z wiatrem poszed bardzo sprawnie - kr捫y貫m 2 razy, 瞠by przed punktem mie z wiatrem jak najwi瘯sz wysoko嗆. Drugi bok tak瞠 szed dobrze - zakr捫y貫m tylko 2 k馧ka, potem przeskok 85km. Mimo silnego wiatru nie stracili鄉y wiele wysoko軼i - dzi瘯i temu 瞠 szlak bardzo nam pomaga.
Po drugim punkcie powr鏒 pod szlak i tu trafi貫m 5,5m/s 鈔edniego. Wariometry zamkni皻e i ani drgn przez ca貫 k馧ko, po 3 minutach by貫m ju 900 metr闚 wy瞠j i zgodnie z sugesti Lesia trzeba by這 lecie, 瞠by nie naruszy TMA Gda雟k na 2600m. Szlak nadal pi瘯nie nosi, wi璚 musia貫m lecie 200km/h, 瞠by nie dotkn望 strefy. Niestety inny szybowiec kt鏎y lecia ni瞠j przed nami postanowi pod tym szlakiem mocno wybiera. Aby nie dopu軼i do bliskiego spotkania musia貫m troch wybra i po przej軼iu nad tym Jantarem da貫m ostrego nura w d馧. Wed逝g loggera do strefy zbli篡貫m si na 10 metr闚, p騧niejsza analiza pokaza豉 瞠 naruszy貫m j o 3 metry, a ko鎍owy wniosek by taki, 瞠 m鎩 najwy窺zy fix by 5 metr闚 pod stref :). Chyba za bardzo si rozp璠zili鄉y i gdy musieli鄉y zej嗆 ze szlaku na ostatni punkt nie mieli鄉y optymalnej wysoko軼i. Do tego duszenia po drodze spowodowa造, 瞠 po punkcie, na pocz徠ku boku pod silny wiatr znale幢i鄉y si na 1500 metrach zamiast 1000 metr闚 wy瞠j jak inne szybowce. By貫m pewien, 瞠 jest to bardzo du篡 b陰d tego dnia i s這no za niego zap豉cimy w wynikach. Na szcz窷cie po podkr璠ce w 3m/s szlak bardzo 豉dnie podnosi i uda這 si zrobi pozosta貫 70km bez kr捫enia. Po wyl康owaniu mocno si zdziwi貫m gdy okaza這 si, 瞠 wygra貫m t konkurencj z pr璠ko軼i 117km/h, a Lesiu zaj掖 drugie miejsce.
Po drobnych modyfikacjach radia u Lesia trzeciego dnia nie mieli鄉y ju w og鏊e 陰czno軼i :). Mimo tego spotkali鄉y si na trasie i cz窷 lotu wykonali鄉y razem, cho bez wymiany opinii, przez co nie wyrywali鄉y tak dobrze do przodu jak poprzedniego dnia ... Przed odej軼iem na tras uda這 mi si dosta w noszenie falowe obok Cumulusa. Nie by這 ono zbyt mocne, wi璚 da這 mi tylko niewielk r騜nic wysoko軼i ponad postaw Cu (Tomek i Miko豉j wykorzystali to du穎 lepiej). Na pierwszym boku d逝go nie mog貫m trafi dobrego noszenia i zr闚na貫m si ze spor grup szybowc闚. Na skraju pierwszej strefy wykr璚i貫m si w ko鎍u do 2000 metr闚. Po zawrotce zn闚 mia貫m do przelecenia spory obszar o s豉bych noszeniach. Zdecydowa貫m si lecie mocno w prawo od kreski i pod TMA Bydgoszcz, gdy chmury w tamtym kierunku wygl康a造 obiecuj帷o. Po obszarze mocnych dusze i zej軼iu ni瞠j w ko鎍u trafi貫m pod chmury, kt鏎e zacz窸y pracowa i uk豉da si w szlak. Po zawr鏂eniu w drugiej strefie podreperowa貫m troch wysoko嗆 w lepszym kominie i ruszy貫m szybko do przodu, bo szlak wygl康a coraz lepiej. Kolejne 85km do ostatniej strefy i do domu to szybka jazda bez kr捫enia - pod szlakiem pada na mnie deszcz, ale te dobrze nosi這 po prostej. Pomimo kilku drobnych b喚d闚 uda這 mi si zaj望 tego dnia trzecie miejsce z pr璠ko軼i 104km/h, co da這 mi drugie miejsce w klasyfikacji generalnej.

Wed逝g prognoz mieli鄉y mie dalej s豉b pogod przez 3 dni, wi璚 pojecha貫m po konkurencji do domu - Gosia i st瘰kniona Agatka ucieszy造 si z tej niespodzianki, a Tomek pokaza mi jak nauczy si bi brawo :).
Kolejnego dnia rano musia貫m ju wraca do Lisich bo na 12.30 mieli鄉y grida. Lesiu zaci庵n掖 mi szybowiec (dzi瘯i Lesiu!) a ja dotar貫m do niego ju po czasie grida. Zanim przygotowa貫m si do startu, pod chmur obok lotniska strzeli porz康ny piorun i Jamaj odwo豉 konkurencje. Dobrze 瞠 mia貫m jeszcze samoch鏚 na gridzie - zd捫yli鄉y zaci庵n望 oba szybowce na stojanki zanim rozszala豉 si burza. La這 oko這 1,5 godziny, burza rozros豉 si na 100km (powsta豉 obok lotniska), a po wszystkim na p造cie lotniska obok szybowc闚 woda si璕a豉 ponad kostki.
Kolejnego dnia dostali鄉y pr璠ko軼i闚k 250km. Po篡czyli鄉y od ㄊsego (dzi瘯i ㄊsy!) radio przeno郾e, wi璚 tym razem s造szeli鄉y si dobrze, je郵i byli鄉y blisko siebie. Nie gadali鄉y za du穎 - wi璚ej nawijali na naszej cz瘰totliwo軼i piloci z Mistrzostw 安iata (chyba Anglicy), kt鏎e w tym samym czasie odbywa造 si w Lesznie. Po odej軼iu zn闚 uda這 nam si wykona wi瘯szo嗆 lotu bez ogl康ania peletonu. Na pocz徠ku trafi貫m za Wis陰 bardzo dobry komin, ale spodziewa貫m si dobrych warunk闚 dalej nad Borami, wi璚 go pu軼i貫m. Niestety potem by這 gorzej. Mimo tego lecia貫m w miar stabilnym i r闚nym tempem. Przed ostatnim punktem zdecydowa貫m si odpu軼i 2 metrowy komin z nadziej, 瞠 kolejne chmurki dadz co lepszego. Przeliczy貫m si i na koniec przelotu musia貫m zwolni aby dokr璚i si w s豉bszych noszeniach. Lesiu rozegra to lepiej i trafi konkretny komin. Moja strata by豉 niewielka, wi璚 zaj掖em tego dnia 7 miejsce (pr璠ko嗆 91km/h - najwolniejszy przelot na tych Mistrzostwach :] ).

Dzie p騧niej rozgrywali鄉y czwart konkurencj - obszar闚ka 3 godziny 15 minut. Po odprawie przelecia豉 nam nisko nad g這wami dwa razy para Mig-29 z pobliskiego Malborka.
Do naszego sk豉du w powietrzu do陰czy Czelad, wi璚 lecieli鄉y we tr鎩k. Tym razem unikn瘭i鄉y peletonu wczesnym odej軼iem i szybk ucieczk. Po przeleceniu Wis造 zn闚 trafi貫m dobry komin 3,5m/s mniej-wi璚ej w tym samym miejscu co dzie wcze郾iej. Tym razem postanowi貫m go dobrze wykorzysta. Kolejne chmury nosi造 super - pod ka盥 wybiera貫m w 4 metrach, wi璚 lot szed sprawnie. Po 60km pi瘯na jazda si sko鎍zy豉 - trafi貫m w 3m/s, wykr璚ili鄉y 1800 metr闚, ale trzeba by這 troch zwolni, gdy g鏎 wesz這 zachmurzenie, a Cumulusy si przerzedzi造 i nie wygl康a造 zbyt pi瘯nie. Nosi造 te s豉bo, wi璚 zdecydowali鄉y si zawr鏂i. Ju w tym momencie obawia貫m si, 瞠 zabraknie nam kolejnych dw鏂h stref i przylecimy przed czasem, bo po pierwszym boku wychodzi豉 nam pr璠ko嗆 120km/h. Cumulusy na p馧nocy wygl康a造 du穎 lepiej i obawiali鄉y si, 瞠 ci, kt鏎zy odeszli po nas i polec p馧noc, dolec do ko鎍a strefy w dobrych warunkach (i rzeczywi軼ie tak si sta這). Po nawrotce dolecieli鄉y pod szlak kt鏎y nosi bardzo 豉dnie. W dobrych kominach odrabiali鄉y straty wysoko軼i. Przed samym ko鎍em strefy Lesiu trafi pi瘯n 4-ke. Po skierowaniu si do kolejnej strefy lecieli鄉y na skraju TMA pod 豉dnym szlakiem. Dopad這 nas troch zm璚zenie bo oboje stwierdzili鄉y, 瞠 zaczyna nam si lecie s豉bo. Dogoni nas na tym boku Czelad i przej掖 inicjatyw - dzi瘯i temu nie zwolnili鄉y tempa. Na pocz徠ku ostatniej strefy mieli鄉y jeszcze 豉dn chmur, ale kolejna w 鈔odku strefy ju si rozpada豉 i mia豉 ni窺z podstaw o kilkaset metr闚. Lesiu jednak znalaz pod ni ponad 2m/s. Dalej nie by這 ju nic sensownego, tylko pe軟e pokrycie. Nie mieli鄉y jednak wyj軼ia - aby nie przylecie przed czasem musieli鄉y lecie 12km do samego ko鎍a strefy i wr鏂i pod t sam, jeszcze bardziej rozpadni皻 chmur. Nie by這 wyj軼ia - trzeba by這 troch podkr璚i w meterku, cho wiadomo by這, 瞠 kolejne Cu b璠 lepiej nosi造. W kolejnym kominie jeszcze troch podkr璚ili鄉y i poszli鄉y na dolot, ja z pod kreski, ale pod szlaczkiem cumulus闚 dolot si wyrobi.
S康zili鄉y 瞠 osoby lec帷e p騧niej i p馧noc, kt鏎e nie musia造 wlatywa na koniec w s豉by termicznie obszar nam do這膨, ale okaza這 si, 瞠 mimo zwolnienia na ko鎍闚ce wygrali鄉y konkurencj. Lesiu by pierwszy z pr璠ko軼i 104km/h i ponad minut przed czasem, ja drugi z t sam pr璠ko軼i i 1 sekund przed czasem :), Czelad z t sam pr璠ko軼i dosta przez wsp馧czynnik 8 miejsce.
Nast瘼nego dnia obszar lotnej pogody przysuwa si do nas zbyt wolno, a na horyzoncie by這 ju wida szybko zbli瘸j帷e si burze, wi璚 konkurencja zosta豉 odwo豉na (ale na gridzie byli鄉y jak codziennie).

Ostatniego dnia zawod闚 polecieli鄉y na pr璠ko軼i闚k 200km. Jako 瞠 prowadzili鄉y w tabeli rozwa瘸li鄉y r騜ne opcje taktyczne, w ko鎍u jednak zdecydowali鄉y, 瞠 polecimy swoje, nikogo nie pilnuj帷 i odchodz帷 kiedy nam si spodoba. Pogoda mia豉 by dobra, wi璚 uznali鄉y 瞠 i tak uciekniemy peletonowi je郵i b璠zie na nas czeka. Tak si jednak nie sta這 :(. Pogoda na pocz徠ku nie by豉 taka jak w prognozach i obawiali鄉y si, 瞠 nie osi庵niemy tak dobrych pr璠ko軼i jak we wcze郾iejsze dni, wi璚 nie nale篡 za d逝go czeka na starcie. Odeszli鄉y gdy na skraju linii startu zapracowa 豉dny Cumulus. Pierwszy bok lecia這 nam si nie幢e, na punkcie byli鄉y troch nisko i zdecydowali鄉y pokr璚i si troch za punktem - na tym stracili鄉y oko這 3km. Na pocz徠ku drugiego boku dogoni nas niestety peleton i wtedy zacz窸o mi si lecie du穎 gorzej. Czelad znowu wysun掖 si do przodu i utrzyma tempo przelotu na odpowiednim poziomie. W okolicach drugiego punktu noszenia by造 s豉bsze i trudniejsze do znalezienia ni wcze郾iej, ale na trzecim boku zn闚 dolecieli鄉y do 豉dniejszych chmur. Zaraz po ostatnim punkcie trafi si najlepszy komin tego dnia, ale ja zdecydowa貫m si nie kr捫y bo ju mia貫m dolot, a chmury z przodu wygl康a造 豉dnie. Ci kt鏎zy kr捫yli dogonili mnie na samym ko鎍u dolotu, wi璚 wysz這 na jedno. Przelot sko鎍zy貫m z pr璠ko軼i 102km/h na 14 pozycji. Mirek wygra tego dnia i odzyska troch punkt闚 do mnie, ale uda這 mi si obroni drugie miejsce w klasyfikacji generalnej.
W ten spos鏏 wywalczy貫m tytu Wicemistrza Polski :).
Kolejnego dnia pogoda zapowiada豉 si bardzo 豉dnie, wi璚 postanowi貫m wr鏂i powietrzem do P這cka (瞠by wykorzysta prawdopodobnie m鎩 ostatni dzie lotny w tym roku i nie sk豉da Jantara na Krakusa). Lesiu by tak mi造 瞠 pojecha moim samochodem z w霩kiem do P這cka. Pogoda poczt闚kowa - rzeczywi軼ie wygl康a豉 pi瘯nie, niestety tylko wygl康a豉. Nad Lisimi mia貫m dobry komin, a potem nie mog貫m nic sensownego znale潭 pod 瘸dn chmur. Dla odmiany, spodziewaj帷 si mocnych komin闚, zatankowa貫m si przed lotem (ca貫 zawody latali鄉y na sucho). Niestety musia貫m kr捫y praktycznie w ka盥ym napotkanym meterku, 瞠by nie spa嗆 za nisko. My郵a貫m 瞠 ze mn jest co nie tak i dlatego lec tak s豉bo, ale Prezes kt鏎y lecia do Ostrowa i odszed troch wcze郾iej mia podobne problemy. Mimo tego ostro積ego lotu za Golubiem-Dobrzyniem znalaz貫m si na 300 metrach i w ko鎍u trafi貫m -0,2m/s :). Wyla貫m ca陰 wod (a mia豉 zosta na kosiaka i filmy), pole by這 ju wybrane, ale po 5 minutach gdy straci貫m w tym 'kominie' 50 metr闚 w ko鎍u komin usili si (chyba si陰 mojej woli) do 0,0m/s, po paru minutach 0,5m/s a potem nawet ponad 1m/s. Sp璠zi貫m w tym miejscu 20 minut i do ko鎍a nie uda這 mi si tego cuda wycentrowa. P騧niej dolecia貫m do du穎 lepszych warunk闚 nad lasami ko這 Torunia i odt康 lot przebiega juz normalnie. Uda這 mi si nawet w spokoju pokr璚i troch film闚 i porobi zdj璚ia.

30 kilometr闚 przed P這ckiem wykr璚i貫m si pod ostatni chmur i pozosta造 dystans zrobi貫m w spokojnym powietrzu ko鎍z帷 ten niespodziewanie m璚z帷y przelot d逝gim kosiakiem nad lotniskiem.
Po za豉twieniu formalno軼i i zjedzeniu obiadu wr鏂ili鄉y samochodem do Lisich, a potem przed p馧noc dotar貫m do Gda雟ka (przeje盥瘸j帷 w okolicy Warlubia przez bardzo siln burz).
Przy okazji chcia貫m podzi瘯owa Gosi za wyrozumia這嗆 i wsparcie.
Dzi瘯uj te Lesiowi za pomoc oraz za bardzo ciekawe i owocne, wsp鏊ne latanie.
ㄆkasz Kornacki
Wspieraj nas
Zobacz nas na
Polecamy

Wojciech B鏬da
Facebook
Logowanie
Nazwa u篡tkownika

Has這



Nie masz jeszcze konta?
Chcesz porozmawia na forum?
Zarejestruj si

Nie mo瞠sz si zalogowa?
Popro o nowe has這