Historia

Siedzibą AZM jest lotnisko Kostrogaj, mieszczące się na skraju miasta, przy ul. Bielskiej. Lotnisko, które dzisiaj służy doskonale pilotom, ma swoją bujną historię sięgającą 1928 roku, kiedy to było zapasowym obiektem Wojskowej Szkoły Lotniczej w Dęblinie. W czasie II WŚ służyło jako lądowisko wojskom niemieckim i radzieckim. Po 1945 roku lotnisko pełniło rolę lądowiska. Potem w latach 1952-1957 gościło uczestników kursów spadochronowych organizowanych przez Aeroklub Warszawski. 

Bujny rozkwit sportu lotniczego rozpoczął sie w latach 60-tych, kiedy to na terenie Płocka zaczęły powstawać Miejskie Zakłady Przemysłu Rafineryjnego i Petrochemicznego, a wraz z nimi szereg mniejszych zakładów, które przyczyniły się do uprzemysłowienia niewielkiego dotąd miasta. Aeroklub właśnie dzięki pomocy i przychylności władz ówczesnych zakładów pracy, mógł spokojnie funkcjonować. Same zakłady zaś często korzystały z usług Aeroklubu. Były to m.in. Fabryka Maszyn Żniwnych i Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych. 

Obecnie współużytkownikiem lotniska jest jednostka Lotniczego Pogotowia Ratunkowego powołana do życia w 2008 roku i korzystająca z nowoczesnej bazy i lądowiska ze śmigłowcem ratunkowym.

Podstawową działalnością Aeroklubu jest szkolenie pilotów szybowcowych i samolotowych. Dziś liczba wyszkolonych pilotów to prawie pół tysiąca! Do tego należy doliczyć całe rzesze modelarzy, którzy na „Kostrogaju” zdobywali pierwsze lotnicze szlify. W tej chwili spora grupa z nich to przedstawiciele Modelarskiej Kadry Narodowej! 

Lotnisko Aeroklubu jest miejscem skupiającym wokół siebie pasjonatów lotnictwa, których z roku na rok przybywa. Przybywa również prywatnego sprzętu lotniczego – pojawiają się nowe szybowce i samoloty. Istnieje również grupa motolotniowa.

Aeroklub dba o swój rozwój i popularyzację sportów lotniczych – służą temu liczne imprezy, pikniki, zawody modelarskie. Największym jednak wyzwaniem, które stoi obecnie przed Władzami Klubu jest planowana rozbudowa lotniska. Głównym jej elementem ma być utwardzony pas startowy, oraz nowoczesna infrastruktura lotniskowa. Planowane lotnisko ma być dostępne dla szerszego kręgu użytkowników. Będą mogły na nim lądować nie tylko małe samoloty sportowe, ale również powietrzne taksówki, samoloty dyspozycyjne i biznesowe, co przy obecnym rozwoju lotnictwa cywilnego jest coraz bardziej powszechne. Już zostały podjęte pierwsze kroki formalne, oraz działania mające na celu pozyskanie szerokiego grona zwolenników rozbudowy. Zapraszamy do obejrzenia naszej historycznej galerii.